Här finner jag ro

Om mig

lördag 2 mars 2013

Kost- och träningsdagbok bra vid viktnedgång.


Jag har funderat en del på detta med hur man på ett bra sätt ska gå ner i vikt. Träna mer och ät mindre säger man kanske då. Visst så kan det vara men ibland ser inte verkligheten ut så.

Träning och kost går självklart hand i hand. Tränar jag mycket och inte sköter min kost så går jag ändå inte ner i vikt. En del behöver inte träna så hemskt mycket för att gå ner i vikt och en del tränar som bara den men går inte ner i vikt ändå. Det kan vara så att man tycker att man sköter sin kost men ändå inte går ner i vikt. Man tycker att man äter ju bra och tränar massor men ändå så visar det sig inte på vågen eller på kläderna.

Jag skriver träningsdagbok både på nätet och i en riktig bok. Det är bra att skriva ner vilken träning man gör och hur det kändes vid just det passet. Det är då lättare att se vad som blev rätt och varför det kanske blir fel. Jag tycker att jag tränar mycket och på ett bra sätt men just nu står vågen still och måtten har inte ändrats på ett litet tag. Jag har nått en platå. Jag vet att kosten inte är direkt strikt så jag måste fundera på hur jag på ett bra sätt ska få den att funka.
En sak som är bra när man vill ha koll på sin kost är att föra matdagbok någon vecka eller två. Då ser man precis vad man stoppar i sig. Det kanske är så att det blir en och annan kaka, lite läsk, nån godisbit och annat gott i veckorna. Det utan att man tänker på det. Visst kosten är kanske på det stora hela bra men det är de små sakerna som man kan ändra på. Det kan även vara så att man måste lägga till något till sin kost som fattas t ex lite mer grönsaker och mer protein.
Jag äter inte så mycket pasta, potatis och ris men visst har det blivit lite dåligt med grönsaker och en och annan kaka, godisbit och annat gott i veckorna. Jag tänkte att jag skulle vara strikt i veckorna och kunna smaka lite på det goda på helgen men självklart bara lite. Tyvärr har det nog blivit lite för mycket i veckorna. Nu är det dax att bli mer strikt och hålla på det i veckorna.

Jag tror inte på en massa olika dieter som så som GI, LCHF och allt vad det heter. Visst de funkar säkert på kort tid men till slut tröttnar man och då är man tillbaks i samma gamla vanor igen. Det bästa är att äta det mesta men dra ner på socker som som kakor, godis, läsk, öl, kex och annat sött. Tänk på att inte äta så mycket vitt bröd och inte allt för mycket pasta, potatis och vitt ris. Lägg istället till lite extra grönsaker i alla dess former kokta, ugnsbakade eller råa. Lägg även till frukt och kanske lite extra protein. 

När helgen kommer ska man kunna få äta lite gott men man behöver ju inte vräka i sig en massa. Grönsaksdipp är ett otroligt gott helgmys. Det är precis det som jag ska nu. Det blir morötter, blomkål och gurka som ska dippas till Melodifestivalen.

Hoppas att dessa tips kan hjälpa till i er kamp mot vikten. Jag hoppas att jag kan leva som jag lär och kunna trycka ner vikten lite till innan sommaren.

Ha en skön lördagskväll alla goa och glad människor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar