Här finner jag ro

Om mig

tisdag 22 januari 2013

Släng ut vågen. Våga mäta dig!

Idag pratar vi mycket om BMI - body mass index. Vilket kan slå så himla fel. Alla är olika och har olika kroppsformer. Muskler väger mer!

Vi ska inte stirra oss blinda på vågen. Visst jag vet att det är svårt och jag gör det alldeles för mycket. Vågen kan vissa upp eller stå stilla fast man tränar och äter rätt.
Vad ska man då göra? Börja med att bestämma dig för att idag ska jag göra en förändring. När du väl har tagit steget är det bara att köra på.

  • Ta bilder från första dagen. -  En bild säger mer än tusen ord
  • Mät dig med ett måttband på många olika ställen t ex midja,rumpa, under bröst, armar, lår, vader m m. Ju fler mät ställen du har desto mer har du att jämföra med.
  • Skriv ner resultaten i en bok och gör samma mätningar en gång i månaden. Du kommer att få svart på vitt att du gör resultat. Även om vågen inte alltid visar det.
  • Visst väg dig också men bara en gång i månaden.
Långsiktiga mål är bra men måste vara realistiska. Det kan kännas jobbigt att veta att inom ett år ska jag nå dit. Se till att hitta delmål på vägen. Det behöver inte vara vikt-mål utan utmaningar som du ska klara av. Det är bara du själv som kan bestämma dessa för det är du som ska våga och vinna på detta. 

Jag tänkte mycket i vikt-mål och att gå ner så mycket som möjligt. Nu har jag insett att det är bättre att sätta upp delmål och utmaningar som jag ska klara av. Det gör det roligare och lättare att nå sitt stora mål.



1 kommentar: