Här finner jag ro

Om mig

söndag 16 september 2012

Vikt. Ett laddat ord

Funderar lite på det här med vikt. Varför ska det vara så himla laddat? Samhället har skapat ett ideal som alla ska rätta sig efter. Jag har kämpat med min vikt i stort sett hela mitt liv. Det är en kamp varje dag. Jag kan inte se på en kaka eller "unna" mig något gott förrän jag går upp i vikt. En del kan äta hur mycket som helst utan att behöva fundera på viktuppgång. Några äter men går inte upp i vikt även om de verkligen behöver det. Varför ska det vara så himla jobbigt?

Jag var på Liseberg i somras och det var så dö kul för jag kände att jag fick plats i alla karusellerna och jag vågade åka utan att känna mig obekväm. När vi stod i kön till Balder var det en pappa som inte kunde åka med sin dotter för han var för stor för vagnen. Jag led med honom för alla stod och såg på och han fick gå ur och dottern fick åka med någon annan. Livet är en kamp varje dag för oss överviktiga. Varför hjälper då inte samhället oss? Visst operation är ju underbart smidigt så slipper man ju fundera mer på det. Men det är ju så mycket mer än att bara gå ner i vikt. Kroppen  och knoppen måste ju hänga med också. Det är mycket känslor som är kopplade till vikten. Otrygghet, självkänsla och sin egen identitet. Allt detta rubbas när man går ner i vikt. Får man hjälp med det när man gjort en operation? Jag vet faktiskt inte men vad jag har hört så är det inte så.

Varför kan inte sjukhusen istället hjälpa människor att hjälpa sig själva? Jag var stark och fixade det ändå men alla ställer sig inte på ett gym och känner sig utittade för att de är för stora. De behöver hjälp och stöd av någon som kan.

Här hemma pratar vi mycket om att leva sunt inte så mycket om vikt. Jag försöker få mina döttrar att förstå att vikten inte alltid är det viktigaste utan att ett sunt och hälsosamt levene är viktigast. Att detta sen automatiskt gör att vikten minskar försöker jag inte prata om så mycket men visst är det svårt. Jag har en av varje så att säga. En tjej som är lik mig i kroppen och får kämpa medan den andra är lik sin far och är lite nättare i kroppen.

Livet är en evig kamp mot vikten och jag känner att jag börjar tröttna på allt detta tjat om vikt och viktkurvor i skolan. Det hjälper inte barnen! Hjälp dem till ett hälsosammare liv istället för att tjata på dem!

Jag kommer att försöka lägga ut lite olika recept på t ex goda mellanmål och annat smått och gott under receptfliken. Kolla gärna där och skicka gärna egna goda tips via kommentarer. Jag älskar mat men måste hitta de lite lättare alternativen i livet :)

Ha det bäst och lev livet, fast det är tufft ibland :)

2 kommentarer:

  1. Du har så mycket bra att säga "skriva". Jag delar dina tankar och även känslorna. En stubbe på ben eller lika lång som bred....ja du vet the feeling:-)
    Du har verkligen en härlig, rolig och tänkvärd blogg!!!
    Jag kommer läsa ALLT du skriver.
    Du är BÄST på att vara du...
    Kram Susse

    SvaraRadera