Här finner jag ro

Om mig

tisdag 18 september 2012

Låg idag men nu känns det bättre:)

Känner mig lite låg och på dåligt humör idag. Vi har pratat mycket om kost och näringslära i skolan idag. Vikten av att äta rätt och kolhydrater hit och dit. Det är ganska mycket för hjärnan att ta in och jag vet inte riktigt hur mycket jag egentligen behöver veta.

När vi kommer in på ämnet vikt är jag ju känslig det vet jag. Jag tycker inte om när andra pratar om hur man ska göra för att gå ner i vikt och hur man ska man ska leva om det inte är självupplevt. Vi pratade BMI och andra mätmetoder. Det känns inte som jag orkar gå in på det ämnet. Det väcker så mycket känslor. Jag känner mig och är fortfarande överviktig men jag ska fasen våga vara glad och stolt över min resa. Inte låta andras åsikter och mina egna tankar nedvärdera det. Jag känner att detta tema kan bli rätt jobbigt så jag hoppas jag är stark nog att klara av det.
En sak som jag kände var positivt var att vår lärare tog upp normalvikt kontra målvikt. Vad är normalt? Ja vem fasen vet det. Det är bättre att hitta en målvikt som är relvant för en själv. Försöka skita i om grannen är mycket smalare än dig. Hitta en vikt där du känner dig trygg och självsäker.Inte det lättaste i dagens samhälle. Jag har en målvikt och dit ska jag nå men det betyder inte att mitt BMI är inom ramen för normalvikt för det.

Nu känns det lite bättre. Vad skönt det är att skriva av sig lite. När jag cyklade hem kändes allt skit och jag kunde likaväl ha gått hem och vräkt i mig en massa skit. Men istället skrev jag av mig och nu ska jag laga lite god fläskytterfilé för att sen åka in och köra ett härligt crosstraingpass. Daniel Hall som är instruktör brukar alltid få mig på bättre humör och tar fram min kämparglöd.
Mina härliga barn:)

4 kommentarer:

  1. bra malin! helt rätt sätt att vända på sitta tankesätt! du är så grymt duktig! fortsätt kämpa. jag hejar på dig här nere från öland! å ta i lite extra på crosstrainingen för min skull! önskar ja kunde få va med å träna oxå.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för den kommentaren! Precis vad jag behövde nu. Du vet min resa och hur jag funkar:) Jag ska ta lite extra det lovar jag. Ha det bra på Öland.

    SvaraRadera
  3. Intressant kurs!! Vad roligt att du läser till Friskvårdspedagog, helhetshälsa, träning och friskvård är vad jag brinner för allra mest! :)
    Är du nöjd med kursen såhär långt?

    SvaraRadera
  4. Ja det är verkligen intressant och jag är nöjd än så länge. Det är ganska intensivt men snart lägger det sig nog. Jag är ju inte van att plugga och sitta still så mycket:)
    Tack för ditt inlägg:)

    SvaraRadera