Här finner jag ro

Om mig

tisdag 16 oktober 2012

Frukost! Vad äter man?

Jaha nu är gårdagens alla jobbigheter glömde för en stund. Det hände nog allt igår så jag vill inte en gå in på den biten haha. Ja vissa dagar blir verkligen fel från början till slut. Det är bara att glömma dem och gå vidare med förnyade krafter.

Jag började att fundera lite på det här med frukost. Jag hoppas verkligen att alla förstår hur viktigt det är med frukost. Det är frukosten som sätter igång kroppen för resten av dagen. Får vi inte i oss en bra frukost så håller det i sig hela dagen. Vad äter ni då till frukost? Fundera lite på det.
`
Lägg till bildtext
Vad är en bra frukost då? En kopp kaffe och en macka eller? Jag äter nästan alltid gröt till frukost. Det blir en blandning av fiberhavregryn, rågflingor och linfrön. Detta har jag färdig blandat i en burk. När jag sen kokar gröten har jag i kanel och några äggvitor. Lite russin eller tranbär brukar jag oxå ha i. Varför äter jag då detta? Det är mättande. Det är mycket fibrer i och jag får i mig protein från äggvitorna. Jag köper äggvita på dunk för att slippa slänga gulan :)
En bra frukost ska innehålla allt detta. Vad kan man äta om man inte gillar gröt då? Ät osötad fil eller yoghurt med lite müsli eller några icke allt för sötade flingor. Ta en grov macka med ägg eller skinka på. Kaffe är ju självklart ett måste för mig iallafall. Jag är världens kaffe tant så utan det klarar jag mig inte.

Det är inte alltid lätt att förklara för t ex barn vad de ska äta till frukost. Mina barn gillar ju självklart också den där söta och goda filen eller yoghurten och det vita goda brödet. Visst ibland har vi det men bara på helgen. Det äter osötad yoghurt med lite banan i eller russin. Funkar jättebra. Just nu är de lite trötta på banan så de får blanda i lite sötad yoghurt för att få lite annan smak. De äter oftast en halv grov macka med ägg, skinka eller ost på.

Frukost vanor är viktigt att vi får med oss redan från tidig ålder. Det är också viktigt att vi inte stressar allt för mycket när vi äter.
Vet ni vad era barn får för frukost på förskolan eller fritids? Kolla gärna upp det så du vet vad de fär i sig.

Nu har jag ätit frukost så jag klarar av att lyssna lite till i skolan. Vi pratar om hur man ska göra för att starta projekt just nu. Det är så intressant och jag har en massa olika idéer som jag hoppas kan leda till nått bra.

" The one who walks in a gentle way comes far"

Ha en skön dag alla och glöm inte att vardagsmotion är den bästa motionen. Ställ bilen längre bort på pakeringen när ni handlar så får kroppen gå några fler steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar