Här finner jag ro

Om mig

onsdag 17 oktober 2012

Varför ska man träna?

Dagens fråga är: Varför ska man träna?

Träning är bra för många olika saker. Träning betyder olika för alla. Man ska träna för att få ett hälsosammare liv. För att gå ner i vikt. Bygga muskler. Träna för ett speciellt mål.
Träning ger energi. Träning kan lindra eller helt bota vissa sjukdomar. Träning är socialt och ett bra sätt att umgås. Viktnedgång är en bra biverkning av träning. En annan är att vid träning utsöndrar kroppen endofiner som gör att man blir pigg och glad. Energi gör att man orkar mer och får ett bättre liv.

Ja listan kan göras lång. Jag älskar att träna och det ger mig så mycket tillbaks. Visst ibland är det inte jättekul men gör jag det inte så går humöret i botten och jag blir trött och slö. Träning gör mig pigg och ger mig så mycket energi. Känslan efter ett träningspass är helt underbar! Det är som att vara hög på något. Så mycket endofiner som pumpar i kroppen. Jag är lite av en periodare när det gäller träning. Jag gillar att testa nya saker och hitta nya utmaningar. Just nu gillar jag crossfit. Mycket bra och allsidig träning. Jag tränar även spinning, bodycombat, löpning, crosstraining,TRX och CX works m m. Jag tränar runt 5-6 pass i veckan. Vila bör man göra någon eller några dagar i veckan. Jag tränar inte högintensivt varje gång. Ibland blir det en promenad eller stavgång men för det mesta blir det på gymmet så som gruppträning eller nått annat. Jag gillar även att träna hemma med t ex vikter och TRX.

Alla kan träna på någon nivå. Vardagsmotionen är den bästa motionen för alla. Tänk på att hitta saker i vardagen som gör att kroppen rör på sig. Det kanske låter klyschigt men alla bäckar små. Vill man komma igång så gäller det att bryta en vana och förändra sitt liv. Det räker med en promenad på 30 min om dagen för att höja pulsen och öka förbränningen. För att förbättra konditionen. Orkar man inte allt på en gång så dela upp det på t ex 10 min 3 gånger. All träning är bättre än ingen! Att träna i grupp är så himla kul. Det är socialt och många peppar varandra. Jag tränar crosstraining i en grupp och det är så himla kul. Alla peppar varandra och tillsammans kan vi flytta berg och utmana varandra. Tillsammans bryter vi gränser och hittar nya mål! Hitta en tränigsform som just du gillar och som passar för dig. Hitta gärna en träningskompis som kan peppa och stötta dig. Har du ingen så träffar du nästan alltid någon på gruppträningar. Våga ta steget och komma igång med din träning för du kommer att få så mycket tillbaks av det du ger. Tänk på att du gör en investering i dig själv! Det är bara du själv som begränsar dig!

Just nu har jag fastnat i att läsa massa träningsbloggar. Jag älskar att leta kunskap och lära mig nya saker inom detta underbara ämne: Hälsa och friskvård! Jag har lite funderingar på olika projekt inom detta. Jag vill lära mig mycket jag kan under detta året som jag har på mig.

Lycka till med träningen! No pain no gain!


2 kommentarer: