Här finner jag ro

Om mig

fredag 21 december 2012

Jullov för hela familjen och julefrid för många


Dagen började med en stämningsfull julavslutning i Skede kyrka. Det var första året Holsby skola hade avslutning i kyrkan. Det var verkligen mysigt och fridfullt. Det går ju emot strömmen som finns i Sverige idag. Klart vi ska få fira våra högtider i kyrkorna. Det tillhör ju våra traditioner och har ju inget med vilken religion man tillhör. Vi har stora fina kyrkor som finns och som vi ska använda oss av. Jag säger inget om religion men jag älskar våra svenska jultraditioner. Jag älskar faktiskt traditioner av alla slag. När jag bodde i Tyskland så hade de många olika traditioner som jag tog till mig där och tyckt det var väldigt intressant att lära mig om nya kulturer. Det handlar lite om att ta seden dit man kommer och vi ska självklart ta till vara på alla olika traditioner i vårt land. Det är intressant och lära sig om andra länders traditioner och det går att kombinera. Det handlar bara om att visa respekt och förståelse för att det finns olika och kombinera dem. Nog pratat om detta.

Jag ska snart åka ner och hämta barnen som slutar och få ta jullov. Magnus kommer hem om ett tag och då kan hela familjen ta jullov. Härligt att ha hela familjen samlad under några dagar. Jag är verkligen tacksam för detta och jag vet att alla inte har det så. Jag vet att det finns många som tycker att julen är en svår tid. I kyrkan hölls det ett jultal och hon pratade mycket om hur många det finns som har behöv av hjälp under julen. Hon nämnde även att det i år är så många ungdomar som är villiga att ge och hjålpa till där behovet finns. Det är härligt att höra för behovet i vårt avlånga land är otroligt stort. För mig är julen inte julklappar, mat och en massa godis viktig. Jag vill bara umgås med mina nära och kära utan en massa måsten och stress.
Jag hoppa att fler och fler får den möjligheten och att alla känner någon form av julefrid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar