Här finner jag ro

Om mig

torsdag 24 januari 2013

Puls och intervallträning. Me like!

Träningslära! Jag bara älskar det. Det är så intressant att lära sig mer om detta ämne. Än så länge har vi bara börjat skrapa lite på ämnet. Vi pratar mycket om syrupptagningsförmåga,anerob/ aerob träning, maxpuls och vilopuls Allt detta ska leda fram till testledarutbilningen.

Detta med tester. Varför ska man göra det? Är det nödvändigt att testa syreupptagning, arbetspuls och annat konstigt. Kanske inte men jag tycker det är intressant. Man får ett värde som man sedan kan mäta förändringar mot. Intessant att se sin utveckling.

Jag gillar att pulsträna och har gjort det en del när jag löptränar. Det som är mest frusterande är att jag inte har gjort något maxtest så jag vet inte min maxpuls. Jag får bara uppskatta 220-min ålder så får jag fram en ungefärlig maxpuls på 182. Rätt eller fel vet inte men ett värde att gå på iallafall.

Varför ska man då pulsträna? Dels för att det är kul och man får en utmaning men oxå för att det är ett snabbt sätt och se sina framsteg. Börjar du tex pulsträna så ser du vilken puls du har vid en speciell belastning. Ju mer du tränar ju mindre belastning känner du vid en viss puls. När jag börjde kanske jag hade en puls på 145 och det var otroligt jobbigt att ligga på den en längre tid. Nu ligger min behaglighets puls på runt 150 och över det så har jag en bra träningspuls. Det är bra att vet sin maxpuls för att veta på vilken belastning man ska ligga på. Din vilopuls bör du också ta reda på.

Så här räknar du ut vilken puls du ska ha när du t ex vill träna på 70% av din kapacitet.

Maxpuls-vilopuls*70%+vilopulsen. Tex 210-45=165*0,7=115,5+45=161

Är man otränad har man ofta en hög vilopuls ju mer du tränar desto lägre vilopuls får du. Alltså ett tecken på att du blir mer och mer tränad.

En pulsklocka är alltså en bra och rolig investering.
Det kanske låter lite krångligt men man lär sig rätt snabbt.

Något som jag verkligen har en hatkärlek till är intervallträning. Jag gillar att jobba korta intensiva intervaller. Intervaller gör underverk på kondisen.

Jag körde intervaller på löpbandet på mitt träningspass ikväll. Det var ett tag sen så jag gjorde det så jag tog det lite lungt. Började med att löpa ca 20min sen körde jag en tabata-intevall. Alltså jobba 20sek vila 10sek 8 gg. Sen joggade jag sakta och körde en ny intervall. 30 sek vila 20 *4. Detta blev allt som allt med lite nedvarvning 35 min och runt 5,5 km. Rätt ok för mig som absolut inte är någon löpare. Efter detta körde jag ett ryggpass som kändes gött i latisimus dorsi.



Ha en skön kväll och testa gärna att ta vilopulsen imorgon när ni vaknar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar