Här finner jag ro

Om mig

onsdag 18 september 2013

Frukost - en bra start på dagen!

Frukost är dagens viktigaste mål har jag alltid fått lära mig. Det är här du lägger grunden till hela dagen. Frukosten ska innehålla både kolhydrater och protein. Är det någon gång du ska äta kolhydrater så är det till frukost för då har du hela dagen på dig att förbränna dem

Jag har alltid älskat frukost. Jag har ätit mycket frukost och gillar inte att vänta för länge innan jag äter. När jag vaknar sent så är jag jättehungrig och har så lågt blodsocker. Min familj har börjat lära sig detta och förstår att jag måste äta :)

Jag har börjat förstå att alla är inte som jag. Det finns massor av människor som inte kan äta frukost. Som inte får i sig något på morgonen. De kan helt enkelt inte tugga. För mig kändes det så märkligt eftersom jag inte har de problemen. Jag har under över 1 års tid ätit havregrynsgröt till frukost. Jag älskar gröt. Men nu på senare tid har jag inte fixat att äta gröt varje morgon. Jag orkar inte få i mig en hel portion. Det blir stopp i magen och jag blir jättemätt nästan direkt. Gröten lägger sig som en klump i magen. Det blir helt enkelt för mycket för magen att jobba med.
Jag har istället börjat ta en smoothie eller en shake på morgonen. Det känns mycket bättre och jag får en bra start på dagen. Kroppen talar om för mig att detta är bättre just för mig. Gröt äter jag kanske 1-2 gånger i månaden som det ser ut nu. Jag gillar att det är smidigt att ta något drickbart. Visst äter jag även yoghurt, müsli och ägg till frukost också men det blir oftast en shake.
 Min kropp mår bättre av att ta en shake som ger mig all den energi som jag behöver för att få en bra start på dagen.

Dagens frukostrecept blir därför en smoothie :)

Jordgubb/päronsmoothie

1 dl      naturell yoghurt

1 dl  jordgubbs yoghurt

1 portion Helbalife Formula 1 jordgubb
( du kan välja vilket märke av proteinpulver du vill)

ca 0,5 dl ProViva 50 Hallon/björnbär

1/2 päron

Mixa ihop i en mixer.

Njut av en bra och välbalanserad frukost



Ha en härlig torsdag och tänk att det bara är två dagar kvar till helg:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar