Här finner jag ro

Om mig

onsdag 3 april 2013

Träna för att må bra eller överträning?

Träningsglädje!
Var man än är så hör man att svenska folket är otränade och i sämre hälsa än nånsin. Våra svenska barn har sämre hälsa och väger mer än någonsin. Inte inspirerande att höra. Något måste självklart göras. Att må bra och ha en hälsa som gör att vi orkar leva länge och ha ett rikt liv är otroligt viktigt. Hälsosamt är nyckeordet här. Att leva och ha hälsa och välmående är något som alla skulle vilja uppnå. Vi har alla olika vägar att nå dit och olika förutsättningar. Det handlar inte om hur vi ser ut eller vad vi har på oss. Det handlar om hur vi mår och vad vi orkar med.

Jag tränar för att må bra och för att jag ska känna mig nöjd med mig själv. Träning ger mig energi och ett välmående som gör att jag kan vara en bättre mamma och människa. För tränar jag så orkar jag mer och har mer energi över till dem jag älskar.
När jag är i omklädningsrummet eller på gymmet så blir jag ibland lite rädd över vad som håller på att hända. Det pratas mycket träning och det är kul för det är mitt intresse. Det som dock är lite skrämmande är när man hör hur många pass och hur mycket tid som går åt till träning för dessa människor. Det är oftast unga tjejer som dras med och känner att de vill träna mycket. Deras kroppar orkar visserligen mycket men återhämtar man sig inte så bryter man ner istället för att bygga upp. 11-12 hårda pass i veckan orkar inte  kroppen utan återhämtning. Det är inte normalt att träna så mycket som motionär. Det sliter mer på kroppen än det gör nytta. Tyvärr så handlar det nog mycket om att dessa människor inte har nog med kunskap om sin träning och till slut så skadar de kroppen. Många av dem jämför sig ju självklart med varandra och tränar ännu mer för att var bäst. Detta gör ju oxå att det blir en ond cirkel och att det bara rullar på. Jag menar inte att det är farligt att träna varje dag och många pass i veckan men man måste låta kroppen hinna med att återhämta sig. Vila och mat är så viktigt. Har man inte koll på hur detta påverkar kroppen skadar träningen mer än den gör nytta.

Visst jag har också dragits med i denna träningshysterin och tränat 7gg i veckan men under en ganska kort tid. Jag insåg ganska snabbt att jag drog på mig skador och att kroppen inte var mottaglig för så mycket träning. Jag hamnade på en platå och utvecklades inte mer. Det är så otroligt viktigt att låta kroppen återhämta sig och få tid till uppbyggnad. Kanske är det så att jag var tvungen att göra dessa misstag för att lära mig något om mig själv. Jag var inte kunnig nog och förstå vad jag gjorde för fel. Kunskap om träning, kost och hur kroppen fungerar är otroligt viktigt om du ska träna hårt och få bra resultat.

Dagens föreläsning av Carolin Helt har gjort mig ännu mer intresserad av kost och hur den påverkar kroppen. Jag vill bara lära mig mer om detta. Jag kommer nog att vidareutbilda mig i detta ämne. Det som oxå är viktigt att veta är att man måste hela tiden vara uppdaterad och kunnig i detta ämne.

Nu har jag suttit inne hela eftermiddagen och pluggat anatomi och muskelrörelser med bästa brudarna Elin och Stina så nu ska jag ut i solen en runda. Får se om det blir en joggintur eller bara en skön promenad.

Ha en skön onsdagskväll mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar