Här finner jag ro

Om mig

måndag 12 augusti 2013

Viktigt med bra träningsskor!


Hur ofta byter du träningsskor?

Skor är en färskvara. De slits ut. Man bör inte ha samma skor i flera år utan försöka att byta ut dem iallafall varje år om man tränar 2-3 par gånger i veckan. Min upplevelse är att skorna idag inte håller lika länge som de gjorde förut. Det är mjukar sula och man trampar ut dem lättare. 
Skor, skor och åter skor. Så ser det ofta ut när man kommer in i en sportaffär. Det finns en massa olika märken och en uppsjö av olika sorter. Snygga och härliga färger.

Hur ofta byter du träningsskor?
Skor är en färskvara. De slits ut. Man bör inte ha samma skor i flera år utan försöka att byta ut dem iallafall varje år om man tränar ett par gånger i veckan. Min upplevelse är att skorna idag inte håller lika länge som de gjorde förut. Det är mjukare sula och man trampar ut dem lättare. 

Vad ska man då tänka på när man väljer en bra träningssko? 
Snygg färg så man syns på gymmet?
Billiga är bäst?
Köpa det alla andra har?

Nä, kanske inte. 

Det är viktigt att hitta en sko som passar just din fot. Det har varit mycket snack om pronation hit och dit men många behöver faktiskt ingen pronationssko utan en neutral sko funkar bästa för din fot. Det märks för trenden har blivit att det har kommit många nya neutral skor. Ska man ha en löparsko inomhus eller behöver man en speciell innesko? Det är är så olika från person till person och vad man tränar. Jag vet många som har t ex Nike free inne och det funkar hur bra som helst.

Tyvärr är det så att man får vad man betalar för. Köper man en billig sko så är det oftast en sämre uppbyggd sko. Jag har gjort så att jag satsar på en bra löparsko och kanske en något billigare inneskor för jag hoppar och studsar inte så mycket i den träning som jag gör inomhus. Rätt eller fel jag vet inte men det passar för mig.

För att få bra svar så bör man fråga personalen i butiken. De ska veta och kunna hjälpa dig att hitta rätt sko. Får du inga bra svar så gå till en annan affär. Det är mycket pengar man lägger ut och då vill man ha en sko som passar.


Dessa skor köpte jag i helgen för att ha inne. Jag hoppas att de kommer att funka bra. Sköna är de iallafall. Jag gillar ju Nike. De passar min fot bäst.

Lycka till när ni köper skor och prova ordentligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar