Här finner jag ro

Om mig

fredag 6 september 2013

Lyssna på kroppen!

Jag har skrivit en hel del inlägg om hur viktigt det är att lyssna på sin kropp. Gör man inte det då säger den ifrån ganska rejält. Detta har jag mer och mer sett i mitt yrke som massör. Många kunder har problem som direkt kan relateras till att deras kropp talar om det är lite för mycket nu. Vi lever i ett stressat samhälle med många måsten och höga krav på oss. Många gånger sätter vi lite för mycket press på oss själva, ibland är det omgivningen som gör det. Vi måste ta oss tid för oss själva, att bara få vara och stressa av. Visst det kan kännas omöjligt ibland med jobb, familj och aktiviteter hit och dit men några minuter i veckan kan vi nog hitta. Det gäller att göra ett val. Välja bort någon aktivitet eller våga säga nej.

Jag ser många föräldrar som flänger hit och dit med barnen på olika aktiviter. Det är stressande för hela familjen. Kanske är det bättre att välja bort en aktivitet och bara få vara en kväll. Barn mår inte heller bra av att ha för mycket omkring sig. De behöver vila när de har varit på förskolan och skolan precis som vi vuxna efter en lång dag på jobbet.

Jag har varit mycket dålig på att lyssna på min kropp men det fick jag tillbaks tusen gånger om. Idag är en sådan dag. Jag kände redan igår att kroppen började krångla. Jag hade en kund tidigt i morse,min rygg värkte och  handlederna fick slita ont. När jag var klar kände jag hur huvudvärken och nackvärken kom som ett brev på posten. Jag var i valet och kvalet över hur jag skulle göra, försätta jobba eller stänga ner tiderna för dagen. Jag hade inga mer in bokade så jag valde att stänga ner drop-in tider och åka hem. Jag tänkte pyssla med lite bokföring men srömmen var avstängd så jag sitter nu på altanen och njuter av stillheten en stund. Det känns som ett bra val. Magnus ringde och frågade om jag skulle med ut och äta men när jag känner mig som jag gör orkar jag inte vara bland folk utan vill bara för mig själv en stund.

Så mina vänner vad jag vill ha sagt är att ibland är det nyttigt och stanna upp och reflektera över hur just ditt liv ser ut och lyssna på vad din kropp säger innan det är för sent.

Ha en härlig fredag och njut av det varma vädret. D-vitaminer !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar