Här finner jag ro

Om mig

fredag 5 februari 2016

Sockerfri nutella

Jag älskar nutella men äter det aldrig på grund av sockerhalten i den. Jag bestämde mig därför att testa och göra egen och resultaten blev riktigt bra. Visst inte riktigt lika gott som originalet men fullt ok.

Recept:
Ca 200 g hasselnötter
1-2 msk kokosolja
Ca 1/2 dl sötningsmedel t ex swetex
2 msk kakao

Rosta nötterna i 200 grader 10-15 min så att du kan skala dem. Lägg dem i en handduk och gnugga bort skalet. Det är inte så farligt om det kommer i lite skal.
Mixa nötterna i en matberedare eller stavmixer till en kräm. Det tar ett tag och man får skrapa ner från kanterna ganska ofta.
Mixa i kokosolja, sötningsmedel och kakao. Det blir rätt löst. Häll upp i en burk och ställ in i kylen så stelnar det.

Perfekt att ha när sötsuget kommer☺

Ha en skön helg!😆

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar