Här finner jag ro

Om mig

tisdag 6 november 2012

Rund lycklig och jäkligt hälsosam!

Jag har suttit och läst många olika träningsbloggar och inlägg om SATS nya reklam. Jag tycker att det är härligt att det blir en debatt och att en så stor gymkedja vågar satsa på att visa en normal person. Det är precis så som vi ser ut i Sverige idag. Alla är inte super smala och deffade på gymmen. Alla går inte runt i fina tränigskläder och visar upp sig. Jag kan inte prata för hur det är i Stockholm eller andra storstäder för jag har aldrig tränat där. Det är ju dock så att den stora massan av svenska befolkningen inte bor och tränar i Stockholm. Vi är den normala medelsvensson. Visst SATS finns kanske bara i större städer men andra gymkedjor kommer ju att haka på. De har satt standarden och nu är det bara för andra att hänga på.

Visst Katrins inlägg var nog det västa jag har läst och jag blev skit förbannad. Henne orkar jag inte ens gå in på. Det är ju stund om människan. Det hon dock gjorde vara att starta en debatt och det har varit mycket bra. SATS har fått så mycket positivt gensvar på grund av detta. Det kommer hela gymbranchen att dra nytta av.

Hälsa och välmåeende är ju ändå det vi alla strävar efter. Jag läste i Malin Nyléns blogg om det idag. Jag håller med henne om att en hälsosam människa kan vara på många olika sätt. Bara för att man ser smal ut på utsidan betyder det inte alltid att du är hälsosam och lycklig. Jag är ett levande exempel på att man inte måste vara supersmal och hälsosam. Jag är rund, lycklig och jäkligt hälsosam!

Visst finns det personer vill pressa sina kroppar och vill väga 55kg och ha en massa muskler och inget underhudsfett. Jag vet inte om kan hålla med om att det alltid ser hälsosamt ut. Vissa tar steget lite för långt och då ser det sjukligt ut istället. Jag kan å andra sidan inte påstå att jag menar att det ser speciellt hälsosamt ut att väga 130 kg heller men en sådan person behöver hjälp och stöttning för att gå ner i vikt inte hån och glåp från andra. Jag ser mer och mer lite överviktiga på mitt gym och jag ler inombords. Så härligt att se att de vågar sig dit och är på väg mot ett hälsosammare liv. Det behöver inte betyda att de går ner 40 kg utan att de hittar en balans i livet och hittar ett hälsosammar liv som de är nöjda med.

Nu är det dax för mig att hitta balansen i anatomin och lära mig mer om muskler och rörelselära. Ha en skön dag alla.

Carpe diem och lev ett hälsosamt liv!

1 kommentar: