Här finner jag ro

Om mig

måndag 17 december 2012

Granen är klädd!


Igår klädde vi granen. För mig är det nästan till att häda. När jag var liten så klädde vi alltid granen dagen före jul eller max två dagar före jul. Vi hjälpte mormor att klä hennes och sen klädde vi vår. Det var så spännande att få klä den och kulorna var så fina. När vi var riktigt små så hängde vi nog bara upp sakerna lite huller om buller men överst skulle det alltid vara röda kulor. Allt eftersom så blev det nog lite av en struktur i granen.

När Magnus och jag flyttade ihop för en massa år sen,tror att vi firade vår första jul i lägenheten 1994. Otroligt men sant!. Då hade vi en riktig gran och sen dess så har vi klätt granen tillsammans. Nu klär vi granen tillsammans med våra barn och våra barn klär granen tillsammans med mormor och morfat. Vi för traditionen vidare.

Jag har haft många olika trender i min gran insåg jag igår när vi tog fram kulorna som finns kvar efter småbarn och hundar som har gått lite hårt åt dem. Det var någon jul med bara blåa och guldiga kulor, någon med lila och någon med endast röda. I år blev det en sån där härlig blandning med en massa olika kulor och annat fint.

Förra veckan var det en kavalkad av luciafirande och det var härligt att se barnen som sjöng så fint. Det är länge sedan jag känner mig så lugn inför julhelgen. Jag brukar vara rätt stressad och känna att det bara är en press med jul. I år har jag tagit det lugnt och klapparna är inslagna, julkorten är skickade och nu kan vi bara invänta den stora dagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar