Här finner jag ro

Om mig

onsdag 9 januari 2013

2012 Året då allt hände!

Jag har ju utlovat en årskrönika så det är ju bäst att jag skriver den då. Ja var ska jag börja? Kanske bäst att börja från början :)

I januari närmare bestämt den 7 så påbörjade jag min resa mot ett hälsosammare liv. Jag trodde nog aldrig då att jag skulle nå dit jag har nått idag. Jag har ju försökt så många gånger förut. En kompis till mig hoppade på fitnesfighten. Jag hade kollat lite på den innan men inte riktigt vågat hoppa på. Jag fick köra vid sidan av henne hela januari och anmälde mig själv i februari. Det var helt otroligt vad fort resultaten kom. Jag har aldrig varit med om en sån snabb förändring. Det var verkligen ett program som passade mig. Jag körde ca 2,5 mån och sen började jag sakta men säkert att leva lite mer normalt med kosten men fortfarande väldigt strikt. Jag drog ner lite på träningen och tillät mig själv ha någon vilodag i veckan. Jag var livrädd för att jag skulle tappa kontrollen och gå upp allt som jag hade kämpat för att gå ner. Det tog ett tag innan huvudet han med och se de otroliga förändringarna som hade hänt med min kropp. Jag hade väldigt svårt att fatta att det verkligen var jag som stod där i spegeln. Vikten forstatte sakta men säkert att minska. Nu i lite längre takt men vågen visade fortfarande minus. Till slut hamnade jag på -25kg. Ganska otroligt faktiskt. Jag fortsatte att träna och bibehålla vikten och under hösten har jag börjat bygga lite muskler och forma kroppen. Fokuserade mer på att bibehålla vikten och låta både huvudet och kroppen komma ikapp. Det har funkat jättebra och bakslagen har inte varit många och inte så stora. Visst ibland har vågen visat uppåt men då har det bara varit att ta tag i det igen och komma på rätt spår.

Min viktnedgång ledde även till något annat än bara vikten. Jag blev en helt annan person. En mycket gladare och harmonisk människa. Jag började så smått fundera på om jag på något sätt kunde hjälpa och inspirera andra till att få känna samma känsla. Att få ett hälsosammare och lyckligare liv. Till slut hittade jag en utbildning väldigt nära hemma. Jag sökte och kom in på Friskvårdspedagog linjen på Ädelfors folkhögskola. Jag vågade ta steget och ta tjänsledigt från mitt jobb och hoppa på något nytt. Det har jag verkligen aldrig ångrat. Mitt bästa val i livet! Under hösten har jag fått jobba både med mig själv och med kroppen. Det har varit mycket känslor som har kommit till ytan och till slut så lyckade jag även lära mig alla latinska ord och jag blev diplomerad massör. Vilken underbar dag det var!
Jag har kommit en lång bit på väg i min resa men den har dock bara börjat. Nu måste jag fundera ut hur jag ska gå vidare och använda mig av mina kunskaper.


Under våren uppfylde vi även en annan dröm som vi haft länge i familjen. Vi hittade vårt drömställe. Vår underbara sommarstuga. När jag första gången såg stugan sa jag direkt till Magnus att här vill jag bo. Här finner jag ro och kan ladda batterierna. Stugan i sig var fruktansvärt ful men det spelade inte någon roll. Vi kände oss hemma i Nydala, Mönsterås direkt. Både Magnus och jag har samma känsla att när vi svänger av från vägen in mot stugan infinner sig ett lugn i hela kroppen och man kan andas ut. En härlig känsla! Vi har under våren och sommaren pysslat och fixat lite så nu ser stugan lite snyggare ut. Det finns mycket kvar att göra men vi tar det i den takt vi vill och hinner. Till sist blev vi även båtfolk när vi köpt vår lilla snurra.


Det har varit en händelserikt år och jag vill verkligen inte ha det ogjort. Jag har träffat så många nya männskor. Så många som har peppat mig när jag har kämpat. Jag har tränat mycket och Vetlanda friskvårdcenter har blivit mitt andra hem. Jag känner mig så hemma där och stormtrivs på "mitt" gym. Vissa perioder kändes det som jag var där mer än hemma. Där har jag träffat så många goa människor som spontant har peppat och inspirerat mig. Jag kan inte tacka er nog mycket för det. Jag tror inte riktigt att ni förstår hur myckt ni har betytt.

Att börja blogga var också något som började med under hösten. Det har verkligen varit skönt att skriva av sig. Visst jag har även lärt mig av mina misstag. Alla uppskattar inte alltid vad man skriver men sånt är ju livet. Ni verkar dock vara fler och fler som gillar vad jag skriver. Det är så kul för det gör att jag orkar att forsätta när det ibland är lite tungt.

Nä nu måste jag avsluta detta lååååånga inlägg. Orkar ni inte läsa så förstår jag det.
Nu är det det 2013 och det är dax att blicka framåt. Jag ska forsätta på min väg och det ska bli spännande och se vad året har att ge mig.

Over and out!

1 kommentar:

  1. Härlig läsning! Fantastiskt med alla förändringar du varit med om! Så glad för din skull <3 Stora kramen :-)

    SvaraRadera