Här finner jag ro

Om mig

onsdag 16 januari 2013

Konflikter och konflikthantering

Idag höll jag mitt föredrag om konflikter på arbetsplatsen. Jag kände mig ganska lugn inför uppgiften. Jag kan ju faktiskt det här. Jag har gjort det många gånger förut men det var ett tag sen. Utmande mig själv med att trixa lite med en powerpoint oxå. Allt funkade mycket bra och jag är ganska stolt över mig själv. Jag fick bra kritik från min lärare och han hade mest tips på hur jag kunde bli bättre. Så skönt att få bekräftelse på att jag kan detta. Som sagt det var ett tag sen jag höll föredrag eller höll i ett föräldrarmöte. Nu har jag lärt mig hur man lägger upp det och att skriva manus är så himla viktigt. Kul nu kan jag bara utmanan mig och hålla föreläsningar på en bredare front.

Ämnet då. Ja det var verkligen intressant att lära sig mer om. Konflikter är ju något som många är så rädda för. Många är så himla konflikträdda att de hellre soppar allt under mattan istället för att ta tag i problemet. Detta leder ju ofta till att konflikten blir mycket större än den verkligen är. Att vi är så rädda för konlikter är för att det är mycket känslor i omlopp och för att det påverkar vår liv ganska mycket. Jag har oxå svårt att gå in i en konflikt men med åren har jag ändå lärt mig att det är bättre att försöka att lösa konflikten i ett tidigt skede för att då är det inte så mycket känslor som har hunnit komma i omlopp.

Vi möter konflikter varje dag och på många olika nivåer.Att få en självinsikt och en förståelse för hur du själv och andra reagerar i en konflikt är otroligt viktigt. Något som vi alla måste jobba på. Konflikter gör att vi lär oss nått nytt och utvecklas.

Ja många djupa funderingar men ack så viktiga. Tänkvärt!
Konflikttrappa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar