Här finner jag ro

Om mig

torsdag 17 januari 2013

Våga utmana dig själv!

Ett av mina mål detta är att väga utmana mig själv. Inte bara inom träningen utan även i mitt sociala liv och i yrkes livet.

Alla människor har olika drömmar och mål. Alla har olika förutsättningar på hur man ska nå sina mål. Det finns många vägar att komma dit. 

En utmaning kan vara på så många olika sätt. Det är väldigt individuellt. Det som är en stor utmaning för någon kan kännas väldigt enkelt för någon annan. Det handlar om att hitta det som just du vill utmana dig själv i.

För mig är det inte en utmaning att t ex ta tjejklassikern. Jag har redan åkt tjejvasan och cyklat tjejvättern. När jag gjorde det får ganska många år sedan så var det verkligen en utmaning men idag har jag andra förutsättningar och andra mål. Vilket gör att det inte känns som den stora utmaningen för just mig.
För mig är det viktigt att komma ur min comfort zoon och hitta nya saker att våga mig på. Förra året gjorde jag massor med sådana saker b la hinderbanan i Eksjö. Den känslan man har i kroppen efter att man vågat utmana sig själv och tagit steget och faktiskt klarat det är helt obeskrivlig. Det är en sådan glädje och bubblande känsla att man bara vill uppleva den igen. Precis innan jag vågar ta steget så är kroppen i en helt annan fas. Nervositeten är påtaglig och pulsen otroligt hög.

Jag vågade även ta steget och bryta från mitt jobb och börja om med något helt nytt. Visst grundtryggheten fanns kvar. Jag hade ett jobb att gå tillbaks till men kanske inte på samma ställe. Det kändes då inte så skrämmande men ändå härligt att våga utmana mig själv.

Årets utmaningar har bara börjat och jag har hela året framför mig. Det är en skön känsla och jag vet inte vad som kommer att hända. Förmodligen kommer jag inte tillbaks till mitt gamla jobb utan måste start om på nytt. Det känns inte alls skrämmande utan bara som en naturlig väga att gå. Jag utvecklas hela tiden som människa. Jag tror inte på att göra samma sak i 30 år och sen gå i pension. Jag är inte en sådan person. Jag gillar inte att gå i samma banor för länge. Jag vill ha nya utmaningar i livet.

För att vi ska utvecklas som människor är det viktigt att vi vågar ta steget att utmana oss själva. Det är bara du själv som kan göra en förändring och hitta nya vägar genom livet. Det hjälper inte om någon annan vill det. Det måste vara du själv som gör det!

Sätt upp ett realistiskt mål!
Gör en plan på hur du ska nå ditt!
Ha delmål!
Våga felsöka och se vad som gick fel!
Hitta nya vägar!
Ensam är inte alltid stark. Ta hjälp av andra!

Dagens kloka ord från  en friskvårdspedagog!

















Ett år mellan dessa bilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar