Här finner jag ro

Om mig

måndag 18 februari 2013

Core träning. Viktigt för alla!


Det här är några av mina hemmaredskap och dvd:er
Insåg just nu att jag verkligen trivs med det jag gör. Jag har harft några massagekunder som jag hjälper med träningsprogram och de är mycket nöjda. Jag sitter just nu och knåpar ihop ett med mycket fokus på bålstabilitet. Det är ju verkligen det som vi alla måste träna upp.  Bålen är kroppens mittparti. Alltså rygg, mage och bäcken.

Jag tränar ganska mycket rygg, mage och axlar. Det gör jag för att min kropp ska orka några år och så att jag inte ska få skador. Jag tränar mest med fria vikter och väldigt lite i maskiner. Fördelen med det är att träningen blir mer funktionell. Vilket betyder att jag använder mig av fler än en muskelgrupp i samma övning. Detta gör att jag inte isolerar just en muskel som man ofta gör i en maskin. Jag gillar denna form av träning just för att man använder många muskler i samma övning.

Det är ju bålen eller coren som det sägs på finare ord som gör att vi orkar hålla kroppen uppe. Många männskor och även mina massagekunder har ont i nacke, rygg och ländrygg. Detta beror ofta på att man felbelastar och spänner sig. Muskelaturen orkar inte hålla uppe kroppen och då blir det spänningar och skador.

Jag menar inte att man måste råträna på ett gym för att träna upp dessa musker. Det finns en massa bra övningar som man kan göra hemma och med väldigt lite redskap. En pilatesboll och ett lättare gummiband är i princip allt man behöver. Bollen gör att övningarna blir lite instabila och då jobbar fler muskelgrupper än om du bara gör övningen på t ex golvet. Gummibandet använder man för att få lite motstånd. TRX-band är oxå ett bra hemmagym där man använder hela kroppen vid i stort sett alla övningar. Många övningar kan man göra helt utan redskap också. Det viktigaste är dock att träningen blir av. Det finnas en massa bra böcker, DVD och säkert en hel del appar som visar dessa övningar.

Här kommer lite tips som jag snabbt hittade på nätet. Det finns oändligt mycket mer.

http://www.muscles.se/core-traning/
http://www.aftonbladet.se/halsa/traning/article10310828.ab
http://www.youtube.com/watch?v=ZvL0z__WTNQ
http://www.bokus.com/bok/9789153429142/trana-hemma-coretraning-20-minutersprogram-for-starkare-rygg-och-mage/
http://web.friskissvettis.se/produktkategorier/dvd

Hoppas ni har fått lite inspiration att börja träna. Som sagt var det viktigaste är inte var man tränar utan att man tränar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar