Här finner jag ro

Om mig

tisdag 5 mars 2013

Motiverande samtal.


Motiverande samtal MI läser vi om i skolan just nu. Det är ett ganska svårt ämne. Speciellt för mig som är lite impulsiv och gärna vill ge råd och dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag har ju haft många samtal med föräldrar under åren som förskollärare. Det har ju fungerat bra men jag har kanske inte funderat så mycket på hur jag har gjort. Nu måste jag börja följa nån form av mall och ställa mer öppna frågor. Allts frågor som man inte kan svara ja eller nej på. Frågor som får personen att själv komma fram till sitt svar. Jag tycker faktiskt det kan bli rätt jobbigt ibland när man vet det självklara svaret och personen du sitter med inte ser det så.

När vi övar på det i skolan blir det ju heller inte riktigt samma fokus. I skarpa lägen är det ju en helt annan sak. Jag känner dock att det är otroligt viktigt att kunna bemöta männsikor på ett bra sätt och lära sig att ställa dessa förlösande frågorna. Frågorna som göra att personen kommer till insikt själv i vad de vill förändra och hur de ska göra det. När jag har massagekunder är det en mycket bra teknik. Visst de kommer till mig och vill ha råd och det kan jag ge men det är ändå de som måste hitta det som passar bäst i deras vardag.

Jag vet dock att jag har ganska lätt för nå fram till personer och skapa ett förtroende. Prata kan jag nu måste jag även lära mig att lyssna på ett bra sätt. En utmaning i sig men självklart kommer jag att klara även den!

Ha en skön onsdag och kanske hörs vi ikväll ingen som vet:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar