Här finner jag ro

Om mig

söndag 23 juni 2013

Midsommar!




Vi har firat vår andra midsommar i vårt egna smultronställe.

Sen några år tillbaks firar vi med en härlig familj. Vi har varit på lite varstans men nu blir det på Nydala i vår sommarstuga.
Jag brukar säga att kvällen innan midsommarafton är den bästa tiden på midsommar helgen. Då träffas vi och sitter och pratar. Alla kommer från ett stressigt liv och kan bara få koppla av en stund på altanen. Så var det även denna gång. Vi satt uppe länge, pratade skrattade och drack gott.
Midsommarafton bjöd på båda regn och sol. Det kom en rejäl åskskur men lagom till den goda maten skulle dukas fram så sprack himlen upp. Nydala bjöd på sitt bästa väder och vi hade en härlig dag.
Vi band kransar till de barn som ville och ha. Jag tyckte vi lyckades riktigt bra även denna gång.
Barnen hade varit nere vid båtbryggorna och hjälp till att löva stången så det var bara att resa den när det var dax för firande.
Vår stugförening samlas nera vid bryggorna och har vårt midsommarfirande. Det är som en en riktigt skärgårdsidyll. Det kommer båtar från alla små kobbar och skär fyllda med glada människor. Jag älskar verkligen livet vid havet.
Det blev sedvanlig dans, tipspromenad, lotter, god fika och ett underbart väder.
Det blev ganska svettigt och varmt på firandet så vi svidade om och tog oss ner till badplatsen för ett för en del årets första dopp.
Vattnet var riktigt varmt och mätte upp åt en 20 grader.
Kvällen forsatte med god mat och dryck och bjöd på många glada skratt.

Midsomnmar är verkligen en härlig svensk tradition. Att få fira den tillsammans med goda vänner gör den ju ännu mer perfekt.
Midsommardagen är som den ska vara lite avslagen med trötta barn och föräldrar. Tyvärr blåste det en hel del så vi tog ingen tur med båten eller vattenskotern innan de åkte hem men det får bli nästa gång.

Vi stannade kvar en dag till och åkte inte hem förrän sent igår kväll. Det blev besök hos mor och far i Timmernabben på lördagskvällen och och lite shopping i Kalmar igår. Matilda och jag kom även ut på varsin joggingtur. Det var verkligen välbehövligt efter all god mat som hade serverats under helgen.
Nu måste jag skärpa mig med min träning och kosthålling.Det gäller att inte släppa allt för mycket.

Nähe idag gäller det att tvätta och packa för imorgon drar baren på UV-läger.

Ha en skön måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar