Här finner jag ro

Om mig

tisdag 11 mars 2014

Himla goda och lite nyttigare semlor


Idag var det dags! Årets första semla!

Jag gillar inte semlor jätte mycket. Tycker att bullen ofta är ganska torr och tråkig. Detta recept är dock inte det. Lätt att göra och lite extra nyttig. 
Himla god. Nu är jag ingen superduktig bagare men nästa gång ska jag använda mig av min muffinsplåt för att få lite finare bullar. Dessa flöt ut lite. Jaja man lär så länga man lever.

Har har ni iallafall receptet.

250 g lätt kvarg
1 dl havremjöl (mixa havregryn till ett mjöl)
0,5 dl valfritt mjöl ex dinkel, bovete. vetemjöl
0,5 dl proteinpulver ( Herbalife F3 använde jag)
1 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver
ev 2 mska stevia strö

Blanda ihop allt och forma till 6st små bollar eller 3 st stora. Grädda i ugnen 20-25 min på 175 grader. Tänk på att de flyter ut en del så muffinsformar funkar nog bättre.

Egen mandelmassa
0,75 dl mandelmjöl
 1 msk stevia
1 msk mjölk
Låta svälla i ca 10 min och forma till en boll.

När bullarna är färdiga skär ut hatten, gröp ur och lägg i mandelmassan och toppa med grädde.

Ät och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar