Här finner jag ro

Om mig

tisdag 4 november 2014

40 års kontroll med guldstjärna

Ja det här med att fylla 40 år. Jag vet inte om det ha förändrat mitt liv så hemskt mycket. Jag fyllde ju i och för sig i mars.
Det enda som händer när man bli äldre är att kroppen inte riktigt vill göra som jag vill. Det börjar bli lite förslitnings skador här och var. Lite ont och lite gnälligt är det allt :)

Fördelen med att fylla 40 år att man får erbjudande om att göra diverse kontroller av kroppen via sjukvården. Det kan ju alltid vara intressant och se hur olika värden ligger.
Igår var det dags för 40 års kontroll vad det gäller hälsa och välmående. Jag hade varit och tagit prover och fått fylla i en hel massa frågor om kost och annat som jag hade med mig.

Det första som hon lästa var självklart min stressnivå. Jag hade kryssat i 7 av 10 i stress. Det kanske inte var det bästa men jag är väldigt medveten om detta.
Sen gick vi igenom alla svar och fick fram lite olika värden.
Jag hade grönt på det mesta förutom midjemått och vikt då förstås men med tanke på hur det har sett ut så var vi ändå mycket nöjda med det resultatet.

Mina prover var otroligt bra och det var skönt att höra. Det är ju något som man inte kan säga själv. Hur kost och träning påverkar mig kan jag själv känna men blodvärden är ju svårt att veta.

Sköterskan var mycket nöjd och tyckte inte att hon hade så mycket mer att säga till mig. Vilket var mycket ovanligt vad jag kunde förstå.

Hade jag gjort samma sak för ca 5 år sedan hade min hälsokurva och mina prover sett helt annan ut. Då var min psykiska och fysiska hälsa helt annorlunda. Jag mådde verkligen inte bra men med en helomvändning i livet så står jag här idag med ett kvitto på att jag valde rätt väg.

Det har varit tufft många gånger men nu ser jag att det är väl värt allt. Det är värt att investera i sitt eget liv. Både för mig själv och min familj.
Jag ångra inte en minut att jag tog den svåra vägen och för att nu skörda frukten av allt slit. Självklart är detta en livsstil som inte slutar är utan fortsätter hela livet ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar